
אנו מתחילים את פרויקט ספריית התוכן שלנו למנהלי שיווק, ואנו מתחילים בבסיס – הסבר לשני הכלים המרכזיים בשיווק מקוון – פרסום וקידום:
פרסום באינטרנט – הוא למעשה רכישת שטחי פרסום בתשלום. הפרסום השולט באינטרנט הוא פרסום באנרים, ופרסום במנועי חיפוש. בישראל לרוב מדובר על קישורים ממומנים של גוגל. בוחרים את ביטויי החיפוש עבורם אנחנו מעוניינים שהמודעה של העסק שלנו תופיע, מחליטים על תקציב יומי ומעלים את הקמפיין לאוויר. משם התוצאות הן למעשה כמעט מיידיות, רק יש כאן חיסרון: כל קליק עולה לנו כסף, וככל שקיימים יותר מפרסמים עבור אותו ביטוי חיפוש, המחיר עולה.
קידום באינטרנט – היא שיטה בעזרתה אנו חושפים את התכנים שלנו לקהל רלוונטי על ידי שימוש בשיטות שיווקיות שאינן כוללות רכש מדיה. צורת הקידום הנפוצה היא קידום האתר במנועי חיפוש (נקרא גם קידום אתרים אורגני). בתהליך זה אנו שואפים "לשכנע" את מנועי החיפוש כי האתר שלנו הוא האתר הרלוונטי ביותר עבור ביטוי חיפוש מסוים. אנו מתאימים למעשה את האתר לכללי הקידום של מנועי חיפוש, כך שעבור ביטויי חיפוש רלוונטיים של גולשים האתר יופיע בתוצאות הראשונות. עבודת הקידום מתחילה בבניית כותרות נכונות באתר, כתיבת תוכן עדכני ורלוונטי הכולל בתוכו את ביטויי החיפוש הרצויים וממשיכה בבניית קישורים נכנסים לאתר מאתרים רלוונטיים, קישורים מרשתות חברתיות ועוד.
פרסום באינטרנט
פרסום באינטרנט – כשמו כן הוא, פרסום – הכוונה, בתשלום. פרסום באינטרנט, בדומה לפרסום מסורתי, מתמקד בחשיפת המוצר ללקוח כשהמטרה הברורה היא הבאת כמה שיותר לקוחות בכמה שפחות השקעה. ע"י פרסום באינטרנט אנו דואגים כי מודעות העסק יופיעו במקומות הרלוונטיים עבור גולשים רלוונטיים.
בניגוד לפרסום מסורתי, כאשר אנו מפרסמים ברשת אנו מתחילים מראש עם שלושה יתרונות קריטיים:
האחד הוא יכולת מדידת יעילותו של הפרסום, מה שמאפשר לנו שיפור מתמיד של הקמפיין ע"י תהליך אופטימיזציה (טיוב) מתמשך. בפרסום מסורתי, לרוב נדע את אפקטיביות הפרסום רק לאחר זמן מה ולא נוכל לעשות דבר בזמן שהקמפיין רץ. פרסום ברשת הוא ההיפך המוחלט. מכיוון שאנו חיים בעולם עם זרימת מידע זריזה, בפרסום ברשת ניתן בכל עת לעצור, לבדוק ובמידת הצורך לשנות מבלי להתחיל הכל מההתחלה.
היתרון השני הוא סגמנטציה של לקוחות – פנייה לקהל יעד ממוקד ע"י יצירת פילוח, וכך אנו יודעים שהפרסום שלנו מגיע אך ורק למי שיועד עבורו מלכתחילה ולא לכולם. כמו כן, גם שיקולי עלות תועלת נכנסים כאן – כיוון שיחסית לפרסום מסורתי, פרסום ברשת הוא בעלות נמוכה יותר.
יתרון שלישי של פרסום באינטרנט הוא מודל של "תשלום עפ"י קליק" – CPC ו- "תשלום עפ"י תוצאה" – CPA. זה אומר שהתשלום מתבצע אך ורק עבור ההקלקות בפועל על מודעה ולא על כמות החשיפה שלה. אם העלינו קמפיין פרסומי ברשת ואף גולש לא לחץ על המודעה – לא נשלם על הקמפיין. במידה ואנו מעוניינים ביצירת חשיפה ראשונית למוצר או לעסק, פרסום באינטרנט היא הדרך הטובה ביותר לעשות כן מכיוון שמיליוני גולשים ייחשפו למודעות בעלויות נמוכות בהרבה מפרסום מסורתי.
לשימושנו ישנם מספר כלים פרסומיים ברשת:
1. באנרים – "שלטי חוצות" באתרי אינטרנט, לרוב בעלי אחוז הקלקות נמוך אך ריץ' גדול.
2. פרסום במנועי חיפוש (Search engine marketing) – קונים שטח פרסום לצד תוצאות חיפוש ספציפיות.
3. פרסום ברשתות חברתיות (Social media marketing) – קונים שטחי פרסום ברשתות חברתיות עבור גולשים בעלי מאפיינים מוגדרים כגון גיל, מין וכו'.
קידום באינטרנט
קידום אורגני – מטרת הקידום האורגני היא להביא את מנועי חיפוש (גוגל, יאהו וכו') לדרג את האתר הרלוונטי במיקום גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש. בדומה לפרסום במנועי חיפוש, גם כאן קיימת מדידה ואופטימיזציה.
נפשט את הנושא עבור מי שאינו בקיא במושגים:
פרסום בגוגל Adwords – הקישורים העליונים והצדדיים הצבועים באדום, "קישורים ממומנים" – כלומר אותן חברות שילמו עבור שטח פרסום זה, הפועל בשיטה של CPC – Cost Per Click (כאשר לחצתי על המודעה, אותה חברה משלמת לגוגל).
קידום בגוגל – הקישורים הצבועים בכחול, קישורים אורגניים השייכים לתחום ה- SEO – Search Engine Optimization. מכיוון שאחוז ההקלקות על קישורים אלה גבוה מאחוז ההקלקות על הקישורים הממומנים, יש צורך בבניית אסטרטגית SEO נכונה הבנויה על כל הנדבכים. כיצד לעשות זאת וכיצד מגיעים לעמודים הראשונים בגוגל, נלמד בהמשך.
עובדה לסיום: 70% מהגולשים מקליקים על קישורים אורגניים בלבד, 15% מקליקים על שניהם,
ו- 15% מקליקים על קישורים ממומנים בלבד.
מכירים אנשי שיווק? שלחו להם את הפוסט, שיבואו לקרוא וללמוד על ניהול השיווק המקוון.
