אין זאת שאלת השאלות?
בעולם מקוון שבו אנו חיים כיום, אפשר להגיד בביטחון מלא: "אם אתה לא שם, אתה לא קיים", ואין מדובר בהיסחפות.
העובדה שבישראל רשתות חברתיות תפסו תאוצה רבה וכרגע פייסבוק כוללת למעלה מ- 3 מיליון משתמשים רק בישראל, מוכיחה עד כמה חזק נכנסו הרשתות החברתיות לחיינו ועד כמה עלינו לשנות את מאמצי השיווק שלנו על מנת להגיע לאותו גולש ממוצע לפני שהמתחרים שלנו יגיעו אליו.
אתחיל ואומר – מי גולש ברשתות חברתיות? כמעט כולם. מי זה כמעט כולם? מבחינתכם, בין אם מדובר בלקוחות פרטיים (B2C) או לקוחות עסקיים (B2B), קחו בחשבון שכל מי שאתם רוצים להגיע אליו כבר נמצא שם, סביר להניח. רוב הצרכנים כבר שם לתחזוק קשרים חברתיים קיימים ויצירת קשרים חברתיים חדשים, ואנחנו פה על מנת שגם יהיו מודעים אלינו מבחינה עסקית. אמנם הסטטיסטיקה בישראל מציינת כי למעלה ממחצית המשתתפים בפייסבוק הינם בגילאי 18-34 (מקור) אבל אין זה אומר שיש לזלזל בשאר המשתמשים הבוגרים יותר.
הכל שאלה של מיהו קהל היעד, להכיר אותו ולהשתמש בו כראוי.
פילוח ברשתות חברתיות הוא דבר חשוב מכיוון שלא כל תוכן מתאים לכל אחד ויש צורך באופטימיזציה מתמדת.
איך נגיע אליו?
ברשת חברתית, כמו ברשת האינטרנט, הכל סובב סביב סיפוק ערך ללקוח. יצא ששמענו הרבה סיפורים על כך ש- "גולשים שווים כסף" ופתגמים אחרים, אבל על מנת להמיר את הגולשים ולשמור על נאמנותם, יש לשמור על קהילה מתוחזקת באופן קבוע ולא להזניח אותה.
נציין כי לרוב, עבור עסקים מסוג B2C (מכירה לצרכן הסופי), אחת הדרכים הטובות ביותר להגיע לגולש ברשת חברתית היא ליצור דף עסקי המשלב אינטראקציה עם הגולש, שקודם כל יגרום לו ללחוץ על כפתור ה- like ומאותו הרגע 'לעקוב' אחרי המותג. מרגע שהלקוח שלכם הסכים לקבל מכם מסרים שיווקיים בהסכמה, נוכל לעורר אותו למעורבות באופן שוטף וכאשר הוא ירצה לרכוש מוצר שאנו
מספקים – סביר שהמותג שלנו יהיה ב- Top of mind שלו. פעילות השיווק באמצעות תכנים ומעורבות נקראת קידום ברשתות חברתיות (Social Media Optimization). שיווק במדיה חברתית מניב תוצאות מוכחות לאורך זמן, כיוון שקיימת פנייה לקהל יעד ממוקד ומרוכז.
חשוב שנבין כי הצרכנים של המותג כבר נמצאים ברשתות החברתיות היום. הם רק מחפשים את הפלטפורמה המתאימה לשוחח עם גולשים אחרים על המותג, מחפשים מקום מתאים להתלונן ואף לשבח. אנחנו חייבים להיות שם בשבילם. יצירת תדמית נכונה למותג, המשלבת מערכת יחסים לאורך זמן עם הגולש, מתוחזקת כראוי ע"י איש תוכן, שופעת סטאטוסים ותוכן מדי יום (במינון הנכון, שכן איננו מעוניינים להעיק על הגולש) – הכל דורש עבודה קשה, ללא ספק, וגם דורשת זמן, שכידוע הוא המשאב היקר ביותר. אם עשיתם את העבודה שלכם בצורה נכונה והצלחתם לטפח קהילה, תראו שבסופו של דבר העבודה הקשה תתגמל אתכם ותהפוך את הגולשים שלכם לצינורות הפצה של מסרי המותג וכמובן לקונים בפועל. אך אמנם הדרך לשם לא קלה במיוחד…
מלבד יצירת עמוד עסקי, רצוי לבצע תמהיל נכון בשילוב עם פרסום ברשתות חברתיות (Social Media Marketing). המטרה בפרסום חברתי הינה לחשוף קהל יעד נבחר לתוכן שיווקי ממוקד ששואב כוחו מההקשר החברתי. הפרסום במדיה החברתית גדל עם השימוש ברשתות חברתיות והפיכתן לפלטפורמת תקשורת נפוצה עבור מאות מיליוני משתמשים – היתרונות הבולטים ביותר בפרסום מסוג זה הינם פילוח מקסימאלי, אפשרות לפרסם עפ"י תחומי עניין של הגולש, ניתן לפרסם עבור חברים של מי שלחץ like לעמוד ועוד.
הכל טוב ויפה עד לכאן. חלקכם הגיע למשפט הזה ומהנהן בראשו בחיוך. אך, האמת המרה היא, שבפועל, לרוב המותגים והרשתות בישראל, אין עמוד עסקי. אין תמהיל שיווק ברשתות חברתיות. פשוט כי עדיין זה לא נפוץ מספיק. כי עדיין אין הכרה מספקת שאנחנו חיים בעולם מקוון, וזהו הכיוון שאליו הצרכנים הולכים. עוגת השיווק באינטרנט צמחה בשנה האחרונה באחוזים הנאים ביותר, 18% (מקור: יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק) – בעוד ששאר אפיקי הפרסום צמחו באופן מתון יותר או ירדו. אנחנו חיים בעולם של און-ליין, ואם לא נהיה ברשתות חברתיות, היכן שהגולשים שלנו נמצאים ומשוחחים על התחומים שמעסיקים אותם, כיצד נוכל לסייע ללקוחות שלנו? כיצד נוכל להשתתף בשיחה עמם ולהעביר להם ערך? כיצד נוכל לשמר ולהגדיל את הנאמנות למותג?
יש לכם רעיון? ספרו לנו בתגובות.